Funktionell löpning

Från nybörjare till avancerad löpare – vi utmanar din kondition och funktion genom klok progression mot dina mål! Genom styrke- och rörlighetsövningar och effektiva pulshöjningar boostar vi din kondition utifrån just din nivå!

Funktionell löpning för alla!

Oavsett målsättning eller tidigare erfarenhet så finns plats för dig i Fysrörelsen. Kika in våra olika temagrupper!

Funktionell Löpning

Hållbar löpträning för alla

Utveckla din löpteknik och kondition med Fysrörelsen! Här får du löpspecifik rörlighets- och styrketräning, löpteknik samt effektfulla intervaller som är en superboost för din kondition. Du höjer din tröskelnivå och ökar ditt VO2max på inte tal om alla hälsovinster i form av ökad energi och minskad stress. Alla kan köra på sin nivå, vi utgår från ansträningsnivå/puls och jobbar på rundbanor om inte annat anges för aktuell grupp.

Trail

Teknik och inspiration på stigarna

Kom igång och spring trail! De här grupperna ger dig inspirationen, lär dig hitta och adderar värdefull teknikträning för din löpning. Givetvis får du löpspecifik rörlighets- och styrketräning, löpteknik samt effektfulla intervaller som är en superboost för din kondition.

Mörkerlöpning

Trygg löpning med löpcoachning

Mörkerlöpning i grupp! Känns skogen otrygg att ge sig ut i ensam i höstmörkret och är det svårt att ta sig ut när det börjar bli lite kallare väder? Och vill du utveckla din kondition? Glädjen och gemenskapen att springa tillsammans gör det lättare. Dessutom är det underbart mysigt att springa i pannlampans sken! Fystränaren för gruppen kommer tillföra massor av löpspecifika rörlighets och styrkeövningar samt effektiva pulshöjande intervaller som ökar din kondition. På de flesta av passen springer vi en runda på ca 5-7km och utöver denna runda blir det intervall/styrka och bra löparövningar.

FÖR VEM? Din kondition bör vara såpass god att du klarar att följa med på ca 5-max 7km i lugn fart.

TRÄNINGSPLAN INGÅR!  

I alla våra 8-veckors löpargrupper ingår en grundläggande träningsplan där du får ytterligare 2 pass att köra på egen hand per vecka. Det ger dig grymma förutsättningar att utvecklas och bli en hållbar löpare och hjälper dig med en sund progression och regelbundenhet samt att bygga hållfasthet i kroppens strukturer.

 

Vårt recept

till hållbar löpning

Vi vill att du ska utvecklas och få bättre kondition. Vi vill också att du ska hålla för belastningen som löpning innebär. Därför inkluderar alla våra löpgrupper styrketräning och rörlighetsövningar specifik för löpare samt en träningsplan som hjälper dig framåt.

Alla zoner

Vi pushar dig utifrån din nivå för en ökad kondition, höjd tröskel och ökat VO2max men är också noggranna att hitta balans. Alla pulszoner behövs i livet. Vi tar stor hänsyn till återhämtning och övrig belastning i livet. Har du gjort test över pulszoner så kommer du kunna arbeta utifrån det, annars utgår vi från upplevd ansträngningsnivå. Alla utgår från sig själva.

Utveckling

Oavsett om ditt mål är ett högt satt prestationsmål eller att orka mer i vardagen så behövs progression i träningen för att ta dig framåt. Våra träningsupplägg hjälper dig med en sund och balanserad träning som ger effekt och utvecklar dig.

Styrka & rörlighet

Ett effektivt sätt att få kroppen att må bra och att minska skaderisken i löpningen är att ha god rörlighet och styrka så att kroppens vävnader håller för belastningen som löpning (och livet) innebär. Vi lägger därför stor vikt vid att alltid inkludera övningar som belyser rörlighet, spänst (fascial recoil) och styrka.  Det hjälper dig utvecklas och ger dig en bättre löpekonomi.

Här tränar du med Fysrörelsen

Alla Fysrörelsens träningstillfällen finns på facebook för respektive ort, genom länkarna nedan kommer du i kontakt med Fysrörelsen på din ort och ser aktuella grupper. Varmt välkommen in i gemenskapen!

Älta
Anna Hedlund
Hässelby / Vällingby
Anneli Dunér
Järfälla
Anneli Dunér
Täby
Annette Sjöström
Österåker
Annette Sjöström
Sollentuna
Annette Sjöström
Grebbestad
Annika Rehn
Tyresö
Thomas Lummi
Köping
Sandra Burén

Praktisk info

Utrustning

Ett par löparskor och en positiv inställning räcker långt! Vi kör alltid på rundbanor eller en “samlad” yta så du kan lägga av dig överdragskläder eller en vattenflaska. Vid kallt eller blött väder rekommenderar vi alltid ett par handskar som är oömma, vi jobbar ofta med händerna i marken.

Nivå

All träning utgår alltid från att du kör på din nivå.

Betalning

Betalning sker innan första träningstillfälle och du får närmare information från tränaren från gruppen du anmält dig till kring betalningsförfarandet

Minsta antal

För att en bokningsbar grupp ska starta krävs ett minsta antal anmälda löpare om 8 personer per grupp.

Eget ansvar

Din hälsa är ditt yttersta ansvar. När du deltar i våra gruppträningskoncept så är det ditt ansvar att inte delta om du känner dig sjuk eller har en pågående infektion i kroppen. Om någon övning orsakar obehag eller smärta så prata med din tränare så att vi kan hitta en alternativ övning till dig.